Čeltenhemā apgūst jaunākās metodes ģeogrāfijas mācīšanai
2015. gada vasara, 21.jūnijs līdz 4.jūlijs, Lielbritānija, Čeltenhema, skolotāja Juta Birzniece piedalās Eiropas Savienības finansētajos skolotāju kvalifikācijas celšanas 2 nedēļu kursos: Cheltenham CLIL Humanities. Viss iekļauts – ekskluzīvi metodiķi, izcila kursu organizācija + telpās pilsētas centrā, dzīvošana ģimenē, ekskursijas un skolas apmeklējums un noslēgumā vēl 2 ekstra dienas angļu valodas pilnveidei.
Nokļūšana līdz gala punktam patstāvīga, beidzot lidoju viena, pati meklēju savienojošos transporta līdzekļus, tātad pārbaudu, vai varu iztikt ar savām angļu valodas zināšanām svešā vietā, uz ko paļauties nav, tiec galā pati. Lieliski, ar pirmo soli angļu zemē vietējais kolorīts mani apņem pilnībā. Labās puses satiksme mulsina, cilvēku plūsmu organizācija nesaprotama, bet izrādās pavisam vienkārša. Ceļš līdz Čeltenhamai drusku garāks kā Liepāja – Rīga, bez pieturām. Pa logu ainavu vērot var, bet iebildēt neko nesanāk, jo visur tradicionālie britu dzīvžogi gar ceļa malām. Laiks skaists. Pēcpusdienā jau tiekos ar savas mājas saimnieci, dzīvošu gandrīz pilsētas centrā īstā, tradicionālā privātmājā. Viņa manas valodas problēmas saprot un tālākā mūsu komunikācija notiek lēni un lieliem burtiem, ar vienkāršiem teikumiem, bet iznāk pat parunāties par dzīvi.
Kursu pirmās 6 dienās mums (grupā esam 8 – 14) notiek vispārējās C.L.I.L. metodikas nodarbības, no kurām visvērtīgākās ir pie Graijama Vorkmena (http://grahamworkmanbili.wikispaces.com), kurš ir ļoti atraktīvs, drusku indīgs, bet viņa piedāvātie darba paņēmieni der visiem mācību priekšmetiem, jo stāsts ir par valodas, terminu, jēdzienu izpratni. Viņa vadītās nodarbības aizrit vienā elpas vilcienā. Grupā ir vēl 4 skolotāji no Rīgas Klasiskās ģimnāzijas, 2 skolotājas no Igaunijas, 3 no Polijas, pa vienam no Spānijas, Itālijas, Vācijas, Nīderlandes un no Jaunkaledonijas. Komunicējam savā starpā dažādi – angliski, krieviski, latviski. Ne visi mācīs savu mācību priekšmetu bilingvāli. Piemēram, itāliete šajā metodikā saskata iespēju ietaupīt laiku mācību stundā, lai zināšanu apguve notiktu efektīvāk. Arī man tāda pārliecība rodas.
2 dienas ieplānotas arī ekskursijas – vienu dienu braucam uz Bātu – izmēģinām ļoti interesanto Lielbritānijas dzelzceļa transportu – vilciens uz vienu un to pašu galapunktu var attiet no dažādiem ceļiem, jābūt ļoti uzmanīgiem, bet darbinieku, kas paskaidro, kur un kā, netrūkst. Citu dienu braucam uz nelielu viduslaiku pilsētiņu Tevkesburiju un Gločesteru – tur nokļūstam ar piepilsētas autobusiem (divstāvu).
Vēl viena diena ir skolas apmeklējums – Dyson Perrins Church of England Academy – Lielbritānijas izcilo skolu sarakstā esoša skola. Iepazīstam, kā organizēta skolas dzīve, vērojam vairākas stundas, iepazīstam skolotājus, špikojam idejas. Šī skola arī izmanto APU sistēmu un nošpikoju zīmes, kas aicina nelietot telefonus. Vērotās ģeogrāfijas un reliģijas stundas ir interesantas, ļoti daudz grupu darba. Te redzu kā darbojas princips: Mazāk ir vairāk.
Divas papildus dienas valodas prasmju uzlabošanai ir mokošas, jo zināšanu līmenis mums ir ļoti atšķirīgs un tāpēc vairāk runājamies un apgūstam modernos jaunvārdiņus.
Kursu laikā Čeltenhemā sākās vasaras mūzikas festivāls un bija iespēja izjust, kāda gaisotne valda vecās Eiropas mūzikas koncertos – klausījos King`s Singers dziedātājus, biju uz mūziklu un arī angļu piknikkoncertā (ļoti interesants formāts – kaut kur notiek koncerts, bet klausītāji izvietojušies pļavā uz segām, pie galdiņiem, uz līdzi ņemtiem beņķīšiem – ēd, dzer, tusē), kurā uzstājās veterāni no Status Quo, ar iesildošo grupu.
Divu nedēļu kursu laiks bija ar bagātiem iespaidiem un ļoti vērtīgs. Braukšu vēl, ja būs iespēja.
Kursi Ekseterā pierāda, ka skolotājam ir svarīgi nepārtraukti papildināt savas zināšanas
21. gadsimts mums ir pierādījis, ka pārmaiņas ir neizbēgamas visās dzīves jomās. Tā arī pedagoga profesionālās kvalitātes rādītājs vienmēr ir bijis spēja kvalitatīvi un ātri sekot sociālajām, tehnoloģijas pārmaiņām, reaģējot uz politikas un Eiropas Savienības ieteikumiem. Tas apstiprina tik to, ka mūsdienas izglītības saturs pedagogam izvirza augstas prasības, tā ceļot pedagogu profesionalitātes līmeni.
Varbūt tieši tāpēc skolotāja Ineta Bumbiere iedrošinājās pieteikties ERASMUS+ programmai un apmeklēja profesionālās pilnveides kursu Lielbritānijā, Ekseterā no 2015. gada 29. marta līdz 11. aprīlim.
“Better English for Teachers”, lai pilnveidotu savas zināšanas ne tikai angļu valodā, bet arī pārliecinātos par savām spējām komunicēties ar dažādu tautu pārstāvjiem, pedagogiem, vairāk izprastu viņu kultūru, iepazītos ar viņu pedagoģisko pieredzi.
Dzīvojot divas nedēļas Anglijas dienvidu pilsētā Exeter, iepazinos ar fantastiskiem cilvēkiem, ar kuriem dzīvoju kopā, mācījos, devos pārgājienos un ekskursijās. Iepazinu gan Anglijas vēsturi, gan arī kultūru. Izbaudīju arī angļu viesmīlību un kulinārijas mākslu.
ERASMUS+ programmas noslēgumā katras valsts pārstāvis, programmas dalībnieks, prezentēja savu valsti un skolu.
Laiks iet, taču iegūtās zināšanas un pieredze nepazūd. Tagad iedrošinos vairāk lasīt angļu valodā, varu stundās skolēniem daudz vairāk stāstīt un rādīt materiālus, kuri ir svešvalodā. Stāstu gan skolēniem, gan arī saviem kolēģiem par iespējām, kuras mums ir un rodas tad, ja esam mērķtiecīgi un zinātkāri.
Esmu sapratusi, ka skolotājam ir jābūt daudzpusīgai personībai ar plašu redzesloku, bagātu zināšanu pūru un labi, ja ir pozitīva dzīves pieredzes bagāža.
Skolotāja Anda Gineite papildina savas zināšanas Ekseterā Lielbritānijā
No 2015. gada 6. aprīļa - 11. aprīlim skolotāja Anda Gineite piedalījās ERASMUS+ profesionālās pilnveides kursos Ekseterā Lielbritānijā, ar mērķi paplašināt savas zināšanas angļu valodā un iegūt jaunas zināšanas un metodes, kā strādāt stundās. Mācījos kopā ar kolēģiem no Igaunijas, Portugāles, Bulgārijas, Itālijas, Francijas.
Kursu organizācija bija augstā līmenī, jo līdzās 3 profesionāliem pasniedzējiem, kuri izmantoja dažādas mācību metodes un individuālu pieeju katram dalībniekam, bija iespēja iepazīt pilsētu, tikties ar mēru, doties ekskursijās, baudīt nacionālo virtuvi.
Dzīvoju ģimenē ar vēl vienu kursu dalībnieci un vakaros daudz runājām angliski. Šīs sarunas palīdzēja nostiprināt dienā apgūto un daudz brīvāk savā starpā komunicēt. Kursi bija motivācija, lai turpinātu apgūt angļu valodas zināšanas, lai turpinātu iesaistīties dažādos starptautiskos projektos, mudinātu to darīt savus skolēnus. Kā arī metodes, kuras tika iegūtas kursu laikā gan, no pasniedzējiem, gan no pārējiem kolēģiem man lieliski noder ikdienas darbā.
"Skolotāju veiklības un angļu valodas zināšanu attīstība" Maltā
Laikā no 2016. gada 30. marta līdz 10. aprīlim Eiropas Savienības Erasmus+ programmas pamatdarbības Nr.1 (KA1) „Mācību mobilitāte skolu sektorā” projekta (līguma Nr. 2014-1-LV01-KA101-000301) ietvaros skolas direktore un matemātikas skolotāja Inta Korņējeva piedalījās tālākizglītības kursos „Fluency and English Language Development for Teachers” (Skolotāju veiklības un angļu valodas zināšanu attīstība) Maltā pieaugušo tātākizglītības centrā „ETI Malta”.
Kursu ietvaros katru darba dienu notika 3 nodarbības katra 1,5 stundas garumā angļu vadodas prasmju pilnveidei. Nodarbības notika 2 cilvēku grupā, kā rezultātā man bija iespēja strādāt ar pasniedzēju individuāli, tādējādi būtiski uzlabojot klausīšanās un runāšanas prasmes. Kursu laikā īpaša uzmanība tika veltīta tipisko angļu valodas kļūdu novēršanai gan rakstībā, gan runāšanā akcentējot intonāciju, vārdu un teikumu uzsvarus. Diskusijas notika par sekojošiem tematiem – par Maltas kultūras, dažādu tautu kultūru atšķirībām, par dažādu valstu izglītības sistēmām, par stereotipiem cilvēku domāšanā, par dzimumu lomu un līdztiesību.
Kursu ietvaros tālākizglītības centrs organizēja arī ekskursijas pa Maltu, kuru mērķis bija iepazīstināt kursu dalībniekus ar Maltas vēsturi, kultūru un tradīcijām. Tā kā kursi notika Lieldienu laikā, man bija iespēja iepazīties ar īpašo Maltas Lieldienu tradīciju – kopīgu reliģisko grupu gājienu pa Maltas ielām, kura laikā no baznīcām tiek iznestas statujas, kas ataino Jēzus dzīvi.
Tika organizēti arī kopīgi atpūtas pasākumi, kuru rezultātā, iepazinos ar skolotājiem no dažādām valstīm – Polijas, Spānijas, Itālijas, Portugāles, Ungārijas un Čehijas.
Viena no interesantākajām nodarbībām bija saistīta ar CLIL metodiku jeb mācību satura un valodas integrētu apguvi mācību stundā. Pēc kursiem ar šo metodiku iepazīstināju skolas skolotājus, kā arī izplatīju informāciju par „ETI Malta” izstrādāto metodisko materiālu pieejamību internetā.
2 nedēļu kursi Prāgā, Čehijā ERASMUS+ projekta ietvaros
No 2015. gada 16. marta līdz 27. martam skolotājs Agnis Timermanis piedalījās ERASMUS+ skolotāju profesionālās pilnveides kursos Prāgā, Čehijā. Kursi norosinājās 2 nedēļas, un kursu norise bija sadalīta vairākos moduļos, kas sevī ietvēra gan to, kā efektīvāk plānot mācību stundu un klases vadību, kā strādāt ar skolēniem, kuriem ir kādas mācīšanās grūtības, kā attīstīt skolēnos lasīšanas, runāšanas un klausīšanās prasmes, kā arī kā attīstīt kritiskās domāšanas prasmes un IKT rīku prasmes.
Profesionālās pilnveides kursos piedalījās kopā 5 dalībnieki no dažādām valstīm. Kursi iesākās ar Čehijas kultūras un Prāga iepazīšanu, kam tālāk sekoja aktīvs mācīšanās process katru dienu. Kursu organizatori bija veiksmīgi saplānojuši visas nodarbības, kurām bija piesaistīti profesionāli un atbilstoši pasniedzēji. Pasniedzēji bija no dažādām Prāgas skolām, tādējādi nodrošinot arī kursos sniegto zināšanu sasaisti ar skolu.
Kursi iesākās ar moduļiem, kur mēs apguvām klases vadību, kā efektīvāk plānot mācību stundu un kā labāk gūt atgriezenisko saisti no skolēniem par mācību procesu. Pēcāk sekoja modulis, kurā apguvām, kā strādāt ar skolēniem, kuriem ir dažādas mācīšanās grūtības un kā labāk pielāgot uzdevumus šādiem skolēniem, lai sasniegtu labākus rezultātus. Manuprāt, ļoti noderīgi moduļi bija par to, kā skolēnus motivēt lasīt, klausīties un izteikt savu viedokli, kā arī kritiskās domāšanas attīstību. Pasniedzēji sniedza mums teorētiskās zināšanas, kā arī uzreiz mums bija iespēja šos dažādos uzdevumus izmēģināt praktiski un redzēt, kā šos uzdevumus izmantot praksē un pielāgot dažādām vajadzībām.
Kursu otrā nedēļa mums iesākās ar Čehijas skolu sistēmas iepazīšanu un Prāgas skolu apmeklēšanu. Bija iespēja redzēt, kā strādā čehu kolēģi, un uzdot jautājumus par skolu sistēmu. Otrā kursu nedēļa bija IKT rīku apgūšanai un teātra metodes iepazīšanai, kā arī sniedza mazu iesaku, kā strādāt ar talantīgajiem skolēniem. Kursu noslēgumā visiem dalībniekiem bija jāizveido viena stunda un jānovada pārējiem dalībniekiem, izmantojot kursos iegūtās zināšanas. Pēc tam kopīgi analizējām un pārspriedām mūsu sagatavotās stundas un sniedzām dažādus priekšlikumus kolēģiem.
Noteikti gribu uzsvērt, ka pieredze, zināšanas, kuras skolotājs iegūst šādos kursos, ir neatsveramas, tas sniedz skolotājam motivāciju izmantot dažādas jaunās metodes darbā ar skolēniem, kas veicina arī pašu skolēnu motivāciju mācīties. Viennozīmīgi vēlos uzsvērt, ka man, kā jaunajam pedagogam, šie kursi noteikti palīdzēs turpmākajā darbā.
ERASMUS+ kursi Tucijā par IKT rīku izmantošanu stundās
No 2015. gada 1. - 7. februārim Turcijā, Stambulā norisinājās Eiropas mobilitātes projekts, kuru rīkoja Charles University Faculity of Education. Trenēšanās aktivitāte bija Erasmus + Key Action 1 (Mācību individuālā mobilitāte), kurā piedalījās skolas informātikas skolotājs Artūrs Ausējs.
Kursa ietvaros tika apskatīta e-mācību vide „Moodle”. Tika apskatītas šīs sistēmas iespējas un praktiskais pielietojums, izmantojot aktivitātes un resursus. Kursi bija organizēti ļoti labā līmenī, pasniedzēji bija zinoši un kompetenti, kas man ļāva ļoti padziļināti izprast Moodle vides priekšrocības un to izmantojamību klasē un tā ieviešanu skolā.
Kurss ietvēra apskatu par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju izmantošanas iespējām mācību procesā, dažādu materiālu sagatavošanā un izmantošanā e-mācību vidē. Kursa noslēgumā tika veidoti individuālie kursa projekti. Kurss ietvēra skolotāju IKT kompetenču paaugstināšanu atbilstoši mūsdienu izglītības sistēmas vajadzībām.
Paralēli mācību kursiem, bija lieliska iespēja arī iepazīt kursu dalībnieku daudzveidīgo kultūru, kā arī iepazīt Turcijas kultūru.
Viennozīmīgi iesaku šos kursus apmeklēt ikvienam skolas skolotājam, jo tas sniedz jaunas, neatsveramas zināšanas, paplašina skolotāja redzesloku un palielina motivāciju strādāt klasē ar jaunākajiem IKT rīkiem.